Πέμπτη, Απριλίου 01, 2010

Ευαγγέλιο Μαρίας Μαγδαληνής

(Ανακατευθυνόμενο από Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής)

Το γνωστικό Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής, είναι ένα από τα κείμενα του πρώιμου Χριστιανισμού, που βρέθηκε το 1945 μαζί με άλλα γνωστικά κείμενα στην περιοχή του Νάγκ Χαμαντί της Ανω Αιγύπτου και μας επιτρέπει να γνωρίσουμε μια άλλη πλευρά του χριστιανισμού και μια διαφορετική θεώρηση των πραγμάτων (πιο πνευματική κατά τους γνωστικούς). Ανήκει στα λεγόμενα "Απόκρυφα" ή δευτεροκανονικά Ευαγγέλια, όπως όνομαστηκαν στα κατοπινά χρόνια από την επικρατούσα Εκκλησία και δεν συμπεριλαμβάνονται στα "κανονικά" Ευαγγέλια της Καινής Διαθήκης.

Ένα από αυτά είναι και το Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής, της τόσο αμφιλεγόμενης προσωπικότητας, που ανά τους αιώνες, το όνομα της και μόνο έχει προκαλέσει έριδες και διαμάχες μεταξύ των υποστηρικτών και των επικριτών της. Είναι το μοναδικό Ευαγγέλιο από όλη την συλλογή (και οχι μόνο) του Νάγκ Χαμαντί, το οποίο γράφεται ή αποδίδεται σε γυναίκα.

Το συγκεκριμένο κείμενο το οποίο γράφτηκε κατα πρώτων στα αρχαία ελληνικά και κατόπιν μεταφράστηκε στα κοπτικά, παρουσιάζει μια Μαρία Μαγδαληνή, μία μορφή εντελώς διαφορετική απο αυτήν την οποία γνωρίζουμε. Το Ευαγγέλιο, έτσι όπως έφτασε μέχρι τις μέρες μας, σχεδόν μισοκατεστραμένο, ξεκινά από το κεφάλαιο 4 του πρωτοτύπου. Αναφέρεται στην περίοδο μετά την Ανάσταση του Κυρίου και την εμφάνιση του Ιησού στην Μαρία την Μαγδαληνή, όπου υποτίθεται και έγινε η αποκάλυψη, η βαθιά γνώση που μετέδωσε ο Ιησούς στην Μαρία.. Η Μαρία εδώ παρουσιάζεται ως η διορατική, η ενορατική, ως εκείνη που έχει ενωθεί πνευματικά με τον Διδάσκαλο.

Το "Κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον" απεικονίζει, απο την πρώτη κιόλας φράση τις βάσεις των γνωστικών απόψεων. ΥΛΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. ΣΑΡΞ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΝΟΥ. Ανάσταση της ΨΥΧΗΣ και όχι της ΣΑΡΚΑΣ γιατί μόνο μεσά απο την ανάσταση της ψυχής μπορείς να δείς τον ανεστημένο κατά πνεύμα Ιησού! Εδω βρίσκουμε και μία αντίθεση μεταξύ γνωστικών και μη γνωστικών σχετικά με το θέμα "Ανάσταση". Οι γνωστικοί πίστευαν στην πνευματική ανάσταση και όχι στην ανάσταση της σάρκας, όπως διακήρυτταν οι "ορθόδοξες" απόψεις.

Μάς λέει, ότι η αμαρτία και όλα τα κακά του κόσμου προέρχονται απο τον ίδιο τον άνθρωπο.

Προτρέπει να κάνει ο καθένας μας μία ενδοσκόπιση του έαυτού του, για να βρεί τον σώστο δρόμο που τελικά θα τον φέρει κοντά στην Βασιλεία, η οποία δεν ύπαρχει εξωτερικά, δεν είναι κάποιο μέρος, δεν μπορεί να σε πάρει κάποιος από το χερί και να σε οδηγήσει εκεί. Βρίσκεται εντός μας και μόνο εκεί θα πρέπει να την αναζητήσουμε!!!

Ένα άλλο στοιχείο του Ευαγγελίου, είναι ότι οι μαθήτες αναγνωρίζουν αρχικά την ιδιαίτερη σχέση που είχε ο Ιησούς με την Μαρία την Μαγδαληνή. Ένα στοιχείο που η "ορθόδοξη" άποψη, η οποία για τους δικούς της δογματικούς λόγους αρνείται να δεχθεί και αποφασίζει να ρίψει το "Κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον" στον κάλαθο των αχρήστων. Εδώ οι μάθητές, αναγνωρίζουν ότι ο Κύριος την αγαπούσε διαφορετικά από τις άλλες γυναίκες και σαν τέτοια ζητούν την συνδρομή της, όταν τους καταλαμβάνει ο φόβος για την σωματική απώλεια του Διδασκάλου και διστάζουν να πάνε να κηρύξουν το Ευαγγέλιο στούς Εθνικούς. Ζητούν να μάθουν αυτά που εκείνοι δεν γνωρίζουν. Εδώ η Μαγδαληνή γίνεται η εμψυχώτρια, το στήριγμα και η αγάπη που όλους μπορεί και τους αγκαλιάσει και τους παρηγορεί. Τους εξομολογείται την αποκάλυψη του Ιησού σχετικά με τον δύσκολο δρόμο της ψυχής πρός την απελευθέρωση και τους πειρασμούς (στο Ευαγγέλιο αναφέρονται ως οι επτά δαίμονες της ψυχής, που την καταδυναστεύουν), και τους οποίους πρέπει να νικήσει, ούτως ώστε τελικά να μπορέσει να προχωρήσει προς τον Θεό, να ανοιχθούν οι πνευματικοί της ορίζοντες και να δεχθεί το αληθίνο μύνημα του Ιησού.

Τελειώνοντας το "Κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον", παρουσιάζει αλληγορικά, την διαμάχη μεταξύ των δύο απόψεων!! Της γνωστικής άποψης με εκπρόσωπο την Μαρία την Μαγδαληνή και της "ορθόδοξης" άποψης, που στο κείμενο εκπροσωπείται απο τον Πέτρο. (Γνωρίζουμε, ότι οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος είναι η βάση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.)Ο Πέτρος στο κείμενο απορρίπτει την Μαγδαληνή, την αποκαλεί ειρωνικά "ΑΥΤΗ", από αγαπημένη του Κυρίου υποβαθμίζεται και γίνεται κατώτερη. Της λέει, συνηγορώντας με τον Ανδρέα, οτι δεν θα αλλάξουμε τις σύνηθειές (=δόγμα) μας επειδη το θές εσύ! Αμφιβάλει για το αν είχε επιλέγει από τον Διδάσκαλο, ως καλύτερη!! Κατηγορεί την Μαρία (δηλ. τη γνωστική άποψη), ότι καμώνεται πως έχει δεί τον Κύριο ώστε να δικαιολογήσει κάποιες παράξενες ιδέες, φαντασιοκοπίες και ψέμματα, που επινοεί η ίδια και τα αποδίδει σε Θεία έμπνευση. Δεν είναι δυνατόν να έχει αποκαλύψει ο Κύριος τέτοια πράγματα και μάλιστα σε μιά γυναίκα!! - Γνωρίζουμε ότι η θέση της γυναίκας μεσά στην "ορθόδοξη" άποψη δεν είναι και η καλύτερη που της έχει αποδωθεί - Δεν γίνεται δεκτή και απορρίπτεται. Όπως όμως, η Μαρία αντιμετωπίζει ευθαρσώς τον Πέτρο, έτσι και οι γνωστικοί που την θεωρούν πρότυπό τους, αμφισβητούν την εξουσία των ιερέων και επισκόπων της Ρωμαιοκαθολικής άποψης (Πέτρος), που βεβαιώνουν με επιμονή, οτι έχουν την Αποστολική διαδοχή απ΄ευθείας απο τον Πέτρο, άρα και κατά συνέπεια, ό,τι δεν συμφώνει με την άποψή τους ("ορθόδοξη" άποψη) είναι ΑΙΡΕΤΙΚΟ!!!!

Τα λόγια του Ιησού σύμφωνα με το κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον:

Τι είναι η ύλη;
Θα υπάρχει για πάντα;
Ο Διδάσκαλος απάντησε :
" Ό,τι γεννήθηκε, ό,τι δημιούργήθηκε, όλα τα στοιχεία της φύσης
εμπλέκονται και συνδέονται μεταξύ τους.
Ό,τι συντέθηκε θα αποσυντεθεί, όλα θα επιστρέψουν από εκεί που ξεκίνησαν,
η ύλη θα ξαναγυρίσει στις απαρχές της ύλης. ***
Ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτο".
Ο Πέτρος του είπε :
" Αφου λές ότι μπορείς να ερμηνεύσεις όλα τα στοιχεία της φύσης και του κόσμου,
πές μας λοιπόν, ποιά ειναι η αμαρτία του κόσμου τούτου;"
Ο Κύριος αποκρίθηκε και απάντησε :
" Αμαρτία δεν υπάρχει από μόνη της.
Οι άνθρωποι είναι εκείνοι που κάνουν την αμαρτία να υπάρχει, δρώντας εγκλωβισμένοι στις συνήθειες της φύσης τους,
που είναι επιρρεπής στην μοιχεία, τότε είναι που γεννιέται η αμαρτία.
Γι αυτό λοιπόν το ΦΩΣ ήρθε ανάμεσά σας, για να γίνει κομμάτι του εαυτού σας
προκειμένου να τον επανενώσει με την ΠΡΩΤΗ ΟΥΣΙΑ, ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΡΧΗ!"
Συνέχισε ο Διδάσκαλος και είπε :
" Να γιατί αρρωσταίνετε και πεθαίνετε, γιατί αυτή είναι η συνέπεια των πράξεων σας.
Γιατί κάνετε ό,τι σας απομακρύνει απο την ΖΩΗ...
Ο νοών, νοείτω".


*** Αυτά που αναφέρονται εδώ και είναι σημειωμένα με τα αστεράκια είναι πάνω κάτω ακριβώς τα λόγια που χρησιμοποιεί ο ΠΛάτων στο έργο του "Τίμαιος" στο οποίο θα αναφερθώ μετά τη γιορτή της Λαμπρής (κι όχι του εβραϊκού "πάσχα").

5 σχόλια:

Platon είπε...

Καλή Λαμπρή λοιπόν σε όλους σας παιδιά...
Να είστε όλοι σας πάντα καλά!!!

Platon είπε...

Καλή Λαμπρή λοιπόν σε όλους σας παιδιά και να είστε πάντα καλά!!!

Platon είπε...

Καλή Λαμπρή λοιπόν σε όλους σας παιδιά και να είστε πάντα καλά!!!

Aldebaran είπε...

Τι μαθαίνει κανείς...
Ήξερα για τα απόκρυφα ευαγγέλια, αλλά ότι είχε γράψει και η Μαγδαληνή τώρα το μαθαίνω...
Καλή Λαμπρή...

DimisK είπε...

Καλή Ανάσταση σε όλους παιδιά! Ανάσταση σε όλα όσα ποθείτε, σε όλα όσα επιδιώκετε! Πάντα με Υγεία και Ευτυχία! Και πάντα να έχετε γύρω σας ανθρώπους που σας αγαπούν και τους αγαπάτε! θερμότατες ευχές στα αδέλφια μου Palalo και Platon. Να είστε πάντα καλά παιδιά και να τα λέμε! ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΆ!